Bli bedre kjent med Lauritz Valved
Av Lauritz Valved
Publisert 08.11.2022
Kan du kort beskrive stillingen og oppgavene dine?
Jeg har jobbet på VR og AR prosjekter, da med både 3D-grafikk og programmering.
Hvor jobber du mest, på kontoret, på hjemmekontoret eller ute hos kunder?
Stort sett sammen med katten på hjemmekontoret/hobbyverkstedet.
Når begynte du å jobbe som utvikler?
Under masterstudiet.
Hva slags utdannelse har du?
Jeg har en 5-årig Master of Science i programutvikling fra Universitetet i Bergen og Høgskulen på Vestlandet. I tillegg har jeg en 5-årig utdanning i 3D-spillgrafikk fra Noroff og University of Teesside i Middlesbrough. Denne endte med en Bachelor of Arts “æresgrad”.
Har du jobbet på samme sted hele tiden?
Som 3D-generalist/artist jobbet jeg litt forskjellige steder, inkludert 6 år i en mediebedrift. Der ble det mange fine illustrasjoner og animasjoner av f.eks skip på sjø. Brukte da hovedsakelig 3ds Max og Photoshop i arbeidet.
Etter masterstudiet var fullført har jeg kun arbeidet for Sonat.
Hvor gammel var du da du først begynte å lære deg programmering?
Sett bort fra noen enkle program på Texas kalkulatoren på videregående, var jeg 31 før jeg ønsket å utvide verktøykassen for å skape ting og begynte å studere programmering.
Kan du fortelle litt om prosjektet/prosjektene du har jobbet med i det siste?
Jeg har bl.a jobbet en del for Fagbokforlaget med å lage e-læringsspill for elever på videregående. Det har vært mulig å være litt leken med løsningene og jeg har fått brukt litt av 3D-bakgrunnen min og, så her har jeg kost meg!
Hvilke plattformer utvikler du vanligvis for?
Variert. Med prosjektene for Fagbokforlaget har det vært et poeng med bredest mulig tilgang for elevene. For AR har dette vært for både iOS og Android. Ellers har jeg laget VR løsninger for både nettlesere, Quest/Android og Windows.
Hvilken pc-plattform/OS foretrekker du selv å bruke?
Jeg foretrekker Windows. I ungdommen var det her spillene var støttet og i min forrige karriere var det her 3D-programmene jeg trengte var støttet. Støtten har siden blitt bredere på begge feltene, så kikker litt på mac for tiden, men det er fremdeles Windows jeg kommer best overens med.
Hva er favorittspråket og hvorfor?
Jeg er mest fortrolig med C#. Det er det som brukes i Unity. Syntes og det har mye bra QoL.
Hvilke to verktøy greier du deg ikke uten, og hvorfor?
Vanskelig å velge kun to. Unity, Rider, Blender og Github er de jeg konstant bruker. Til filbehandling er Directory Opus og Listary 5 en fantastisk kombinasjon!
Hva slags oppgaver liker du best å jobbe med?
I tilfelle det var noen tvil, elsker jeg å jobbe med XR og “serious games”. Dersom jeg har mulighet til å 3D-modellere i tillegg er det full pott!
Hvordan sørger du for å holde deg faglig oppdatert?
Jeg følger med på mye av det som foregår med Blender, spesielt rundt utvidelser og arbeidsflyt, enten via youtube eller gjennom egen eksperimentering. Ellers er det kjekt å følge med på hva som foregår rundt forskjellige spill -og sanntidsgrafikkmotorer.
Ser du noen trender framover som virkelig vil forandre hverdagen til utviklere?
Jeg har tro på at Ai-assistert generering og behandling av både grafikk og kode kommer til å ha stort utslag så lenge det brukes med omhu.
Hvilke teknologier eller fagområder skulle du gjerne kunnet mer om?
Grafisk design, GUI og front-end.
Deltar du jevnlig på konferanser? I så fall, hvilken er den viktigste for deg?
Jeg synes det er helt fantastisk at vi har Konsoll her i Bergen. Må huske å komme meg på flere av de.
Hvilket forhold har du til innebygd personvern?
Om en samler informasjon fra brukere, har man et stort ansvar for at dette ikke skal kunne komme på avveie eller misbrukes. Slik må det være og.
Hvor mye programmerer du på fritiden?
Lite programmering, men jeg sitter gjerne og tester nye verktøy og arbeidsmetoder for både 2D og 3D-grafikk på kveldstid!
Har du noen (andre) hobbyer?
Mange! Jeg liker godt å slappe av med spill, men bruker like gjerne fritiden på å drodle og male i skisseblokken. Ellers maler og bygger jeg miniatyrstrukturer fra isolasjonsplater, gips og rørepinner. I perioder har jeg og prosjekter innen 3D-printing. Ellers er det vel alltids noe som bør gjøres (eller utsettes) rundt huset.
Hva gleder du deg mest over ved å jobbe som utvikler?
Jeg har stor skaperglede og elsker å stadig lære nye og kreative måter å utføre prosjekter på.
Opplever du at jobben som utvikler har noen negative sider?
Programmeringsoppgaver krever full oppmerksomhet, så da må podcaster vente til kvelden eller til jeg har noe grafikkarbeid.
Hvor søker du hjelp når du trenger det?
Først på nettet, men for mer spissede spørsmål har jeg fått god hjelp fra fagkanaler på Discord og fra dyktige kollegaer.
Hva er det beste frynsegodet du får?
Gode muligheter for hjemmekontor, fagdager og, ikke minst, gode kollegaer i både Sonat, These Ways og Youwell.
Hvorfor er du en “Sonater”?
Når enkelte andre steder ikke helt visste hva som kunne fås til med en kandidat med en kombinasjon av 3D, VR og koding så Sonat verdien i det.