AI Agenter og roboter - den nye yrkesgruppe?
Av Jonny Klemetsen
Publisert 02.11.2024
Dag 2 på Gen AI Summit 2024 har gitt innsikt i hvordan AI kan bety store endringer for samfunnet og bedriftene. Mens fine-tuning av språkmodeller og utviklingen av avanserte AI-agenter står sentralt, ble det også tydelig at programvareindustrien jobber målrettet mot en fremtid der teknologi overtar mange av dagens tradisjonelle arbeidsoppgaver.
Fine-tuning – en flaskehals
Den videre utvikling av store språkmodeller (LLM) skjer gjennom fine-tuning og det har vært et av hovedtema under konferansen. Dette er en prosess som gjør modellene bedre egnet til spesifikke domener, men det krever store mengder datakraft og personell. De store teknologiselskapene har flere hundre ingeniører fordelt på titalls team som alle er avhengige av stor og kostbar datakraft. En ressurs som stadig er en flaskehals.
Med kostnader per tuning på mellom 2 og 4 millioner USD. De høye kostnadene og begrensede ressursene hemmer utviklingstempoet per nå.
AI-Agenter og roboter– den nye yrkesgruppe?
Parallelt med utfordringene rundt fine-tuning er det betydelig fokus på utviklingen av avanserte AI-agenter. Flere selskaper jobber nå med å skape teknologier som kan analysere, tolke og sette sammen informasjon fra flere kilder – som tekst, bilder, lyd og video (f.eks fireworks.ai). Slike AI-agenter er et eksempel på hvordan teknologien beveger seg mot å overta oppgaver fra mennesker. For eksempel vil en avansert AI-agent kunne analysere en nyhetssak, trekke inn relevant bildemateriale, se på sosiale medier for sanntidsoppdateringer og kanskje til og med hente ut lyd- og videoklipp. Ved å sette all denne informasjonen i en bredere kontekst, vil agentene kunne levere mer fullstendige analyser og gi bedre råd eller løsninger på komplekse spørsmål.
Men det stopper ikke ved AI-agenter. Det blir tydeligere for hver dag at industrien også satser på teknologier som autonome kjøretøy og humanoide roboter. For et helsevesen i personellkrise vil dette kunne representere en løsning. Selskap som Unitree, Tesla og Boston Dynamics driver frem utviklingen. Det snakkes om at vi ikke er langt unna å kunne ha en humanoid robot som personlig assistent som kan ta unna en del av det praktiske arbeidet hjemme. Selskapene beskriver et målbilde der trening av disse robotene skal være lik hvordan vi lærer opp et menneske og at vi skal kunne forholde oss til disse robotene på samme måte som et menneske.
Mens mange jobber vil bli automatisert, vil det også åpne seg nye områder innenfor teknologisk utvikling, hvor arbeidet vil dreie seg om å bygge, overvåke og tilpasse de teknologiene som overtar arbeidsoppgavene.
Det er heller ikke utenkelig at vi som har vært i konsulentbransjen må begynne å se på mulighetene til å leie ut AI Agenter eller roboter i form av autonome kjøretøy, autonome vakthunder og humanoid roboter. Der vi tar på oss oppgaven å trene opp roboten i våre kunders kontekster og på deres data, samt operere roboten i en tidsavgrenset periode.
Fremveksten av autonome roboter åpner også opp for diskusjonene omkring etikk og sikkerhet. Spesielt bruk av autonome teknologier kan fremstå som en stor trussel om det kommer ut av kontroll. På dag 3 på konferansen vil jeg se litt nærmere på det.