Visjon og konsept

Ideer er stikkordet i denne fasen. Innsikt er innhentet, nå skal det drodles, drømmes og brainstormes. Innsikt skal deles, vi skal la oss inspirere og tenke stort, større, størst, før vi konkretiserer, prioriterer og staker ut en realistisk retning.

Teamet møtes til en visjonsworkshop, der målet er å bygge løsninger basert på behov. Vi jobber individuelt, i par og i grupper, og diskuterer i plenum. Utvikler bidrar med innspill underveis; hva er mulighetene og hva er begrensingene innenfor scope? Innhentet innsikt og innhold fra workshop brukes deretter som eg grunnlag inn i konseptutvikling. Her vil tjenestedesigner/Ux-designer jobbe i et team med utvikler med å forme et forslag til løsning. Typisk starter vi med håndskisser, for å visualisere funksjon og gameplay, som presenteres for brukere i neste fase; prototyping og brukertesting.

Det å lære om metodikken, få tips og triks, det er utrolig lærerikt. Det å tenke kjappere rundt selve produktutviklingen, og å jobbe i team med utviklere er veldig nyttig. Man får raskt justert hva som er mulig. Vi havner fort der at vi sitter på kammerset og ønsker oss ting. Her kobler man teori og praksis fra start.

-Ellen Glimstad, Fagbokforlaget

Bergen
C. Sundts gate 17-19
5004
Kontaktperson
Kjartan Storli
Oslo
Karl Johans gate 13
0154
Kontaktperson
Haakon Skramstad
Trondheim
Olav Tryggvasons gt. 40
7011
Kontaktperson
Nadeem Qureshi
Environment