XR

Sonat Consulting har flere års erfaring med å lage Virtual Reality(VR) og Augmented Reality(AR) løsninger for kunder. Etterhvert som teknologien har blitt bedre og utstyret har blitt rimeligere har vi sett en økende interesse hos kunder for å ta dette i bruk.
Gjennom visualisering med bruk av VR og AR åpner det seg mange muligheter, som f.eks:

● Besøke og utforske kjente landemerker.
● Visualisere produkter i situasjoner og kontekst før produksjon.
● Undersøke og forstå sammenhenger på en ny måte.
● Situasjonstrening som gir forbedret ytelse i den aktuelle situasjonen.

Vi har de siste årene jobbet med visualiseringsprosjekter for selskaper som bl.a. Rolls Royce og PWC.
Kontakt oss for en prat om hvordan kan vi gjøre dine tanker og ideer til virkelighet.

Noen av teknologiene vi bruker:
Unity , C# , ARCore , ARKit , SteamVR

Steg i prosjektet


Et XR prosjekt vil bestå av alle eller noen av disse stegene.

Oppstart og innsikt

Hvor skal vi bruke XR, og hvorfor? Hva er suksesskriteriene for en god løsning? Hva skal sluttresultatet måles på, og hvem gjør hva?

LES MER

Visjon og konsept

Hvordan løfter vi behov fra å være et funn til noe fysisk? Hva drømmer vi om å lage, hva er realistisk å lage? Kanskje ligger svaret et sted midt i mellom?

LES MER

Prototyping og testing

Hvordan sjekker vi at en god idé faktisk er nettopp det? Hvordan vet vi at konseptet er forståelig, engasjerer og motiverer til bruk?

LES MER

Agil utvikling

Hvordan snekrer vi drømmeløsningen? Hvordan sikrer vi at utviklingen har retning, rammer og riktig innhold?

LES MER

Iterering og evaluering

Hva inneholder en typisk leveranse? Hvem har ansvar for hva i etterkant av levering? Og hva har vi egentlig lært?

LES MER
REFERANSEPROSJEKTER

  • Puls - Fagbokforlaget
    Puls - Fagbokforlaget

    Effekter

    Vi laget en løsning som engasjerer og involverer elevene på en måte som er vanskelig å oppnå gjennom trykte medier eller film. Elevene er en del av den interaktive historien og får direkte tilbakemeldinger på om det eleven gjør er korrekt når en er tilstede under en livstruende ulykke. Det er lagt opp til to ulike scenarioer, en bilulykke og en drukningsulykke.

    Løsningen ble lansert i september 2021 og distribuert til elever over hele landet. Det er lagt opp til en skalerbar løsning som det er planlagt å bygge ut med flere scenarioer innen helse og oppvekstfag.



    Les mer
  • Ventitek AR - et fremtidsrettet undervisningsverktøy for Fagbokforlaget
    Ventitek AR - et fremtidsrettet undervisningsverktøy for Fagbokforlaget

    Vi er stolte av å få jobbe med en så innovativ aktør som Fagbokforlaget. Som et av landets største forlag, leverer de bøker og digitale læremidler for hele utdanningsløpet. De er utforskende og nysgjerrige på mulighetene det ligger i å ta i bruk nye verktøy i undervisningen. «Ventitek AR» var et prosjekt hvor vi skulle gi grunnleggende introduksjon til ventilasjonsteknikkfaget for elever på vg2, på en ny og spennende måte for unge mennesker, uten å kompromisse på den faglige verdien.


    Les mer
  • AR-ressurs for automatiseringssystemer ved Vg2 og Vg3 - Fagbokforlaget
    AR-ressurs for automatiseringssystemer ved Vg2 og Vg3 - Fagbokforlaget

    Formål og løsningsbeskrivelse

    Formålet med løsningen er å gi elevene en leken og engasjerende introduksjon til noen av konseptene de møter på i faget. Appen fungerer som et engasjerende og interaktivt supplement til den tradisjonelle fagboken.

    Utviklingen var lagt opp etter Agile utviklingsmetodikk og kunden var involvert i hele utviklingsløpet.



    Les mer
  • HMS
    HMS

    Formål og løsningsbeskrivelse

    Vi ble utfordret på å lage en simulator med to hovedpunkter. Første punkt er en veiledningssekvens på hvordan en beveger seg og utfører enkle oppgaver i VR. Etter en har tatt med verktøy i verktøykasse og redskapsbelte, får spilleren klatre opp en stige til neste plan. Etter en forlater dette området får spilleren se seg rundt på dekk på en offshore rigg, som var siste hovedpunkt for oppdraget.


    Les mer