Agil utvikling

Utvikling er stikkordet i denne fasen. Nå skal det kodes, visualiseres, produseres. I denne fasen jobber man typisk i sprinte på 1-4 uker avhengig av prosjektet omfang og avtalt løp. I likhet med Design sprinten har den videre utviklingen et agilt løp; ett skritt frem, to tilbake, der man itererer i en kontinuerlig prosess. Avhengig av teamets størrelse, vil man typisk kjøre et todelt løp; statusmøter ukentlig for å sikre fremdrift, og sprintmøter for å ta avgjørelser rundt det som omhandler innhold, interaksjon, handlingslogikk og grafikk. Hva skal denne scenen inneholde? Hvilken funksjonalitet skal være på plass til neste sprintmøte?

Det overordnede målet vil være oppfølging og dialog, og møtene vil fungere som en kontrollfunksjon for begge parter; Bestiller ser at man er ajour, utvikler kan jobbe effektivt, og eventuelle endringer kan avklares fortløpende. For; noen partier er brattere enn andre, mens andre høydemeter bestiges lett som en plett. Å sikre god kommunikasjon på tvers av teamet i en agil prosess, er en forutsetning for et godt resultat når vi jobber under paraplyen XR. Endringer sent i utviklingsfasen av VR/AR er betydelig mer kostnadskrevende enn fortløpende iterering i tidlig fase.

Ofte dreier prosjekter seg rundt prosjekteier. Man har tidspress og det er krevende arbeid, et hamsterhjul. Når vi nå tok inn eksterne opplevde vi at de ikke bare kjørte gode prosesser som gav gode resultat over kort tid, men at implementeringen gikk lettere i etterkant.

-Kristian Viken, Fagbokforlaget

Bergen
C. Sundts gate 17-19
5004
Kontaktperson
Jonny Klemetsen
Oslo
Universitetsgata 2
0164
Kontaktperson
Haakon Skramstad
Trondheim
Olav Tryggvasons gt. 40
7011
Kontaktperson
Nadeem Qureshi