Prototyping & testing
Testing er stikkordet i denne fasen. Vi har utviklet et konsept som er tegnet ut i håndskisser/low-fi skisser og som nå gir oss grunnlaget vi trenger for å forme en MVP (minimum viable product). Hva må vi ha med, og hvor ligger det rom for skalering. Her tar vi med oss suksesskriterier fra kick-off workshop og innsiktsarbeid, for å sikre at løsningen bygger på prioriterte brukerbehov, scope og teknisk mulighetsrom.
Ved å gjennomføre brukertester tidlig i prosessen, feiler vi raskt og billig. Å endre en prototype tidlig, er mindre ressurskrevende og avgjørende ei en agil prosess. Dette gir oss mulighet til å raskt endre retning, trekke fra eller legge til funksjonalitet. Brukertester gjennomføres av tjeneste/UX-designer, ofte i samarbeid med utvikler, og der kunden kan observere om ønskelig. Litt avhengig av hvor man er i prosessen, vil brukeren gi feedback på enkle skisser eller en klikkbar prototype. Antall brukertester/itereringer avhenger av prosjektets omfang, og innsikt herfra legger grunnlaget for videre interering av konsept, og etterhvert utforming av en betaversjon i neste fase; Agil utvikling.
Resultatet for oss var overraskende. Vi hadde overhodet ikke tenkt i den retningen. Vi fikk noe helt nytt, noe som var en superfordel. Det å utvide horisonten og se helt nye muligheter med tanke på hva vi kan få til; veldig interessant. Vi gikk fra noe vagt og utydelig til noe veldig konkret. Det har vært utrolig spennende.