Iterering & evaluering

Evaluering er stikkordet i siste fase. Kapittel 1 er ferdiglest, men boken har flere sider. I denne fasen blir det levert et sluttprodukt som kan videreutvikles. Sluttproduktet kan for eksempel være en betaversjon, eller et utgangspunkt for videre skalering. Hva som leveres avhenger av prosjektets omfang scope, herunder avklarte mål og suksesskriterier fra tilbud og oppstartsfase. En vedlikeholdsplan definerer hva som inngår i sluttlevering, og hva som anses som oppgraderinger som ligger utenfor opprinnelig scope. Hvem har ansvar for videreutvikling og feilrettinger, sytemoppgraderinger og videre utvikling? Ved å avklare forventninger her, skaper vi forutsigbarhet i prosessen underveis, og i etterkant av leveranse. Ofte er prosessen et forprosjekt, og det vil være viktig å her se på muligheter videre.

Fordi brukeren vet hvor skoen trykker, gjennomfører vi en sluttevaluering med hele teamet. Her ser vi på prosessen i sin helhet; hva har fungert og enda viktigere, hva kan bli bedre? Ved å ta vår egen medisin, legger vi grunnlaget for at neste fase og neste prosjekt, blir enda bedre enn det forrige.

Her har prosessen blitt kommunisert godt gjennom alle faser, både med tanke på tidsperspektiv, men også med en tydelig fremdrift. Vi har blitt trygget om og om igjen gjennom prosessen, og da blir det lettere for oss å stå i den usikkerheten som hører med.

-Ellen Grimstad, Fagbokforlaget

Bergen
C. Sundts gate 17-19
5004
Kontaktperson
Jonny Klemetsen
Oslo
Universitetsgata 2
0164
Kontaktperson
Haakon Skramstad
Trondheim
Olav Tryggvasons gt. 40
7011
Kontaktperson
Nadeem Qureshi