Oppstart og innsikt

Rammer og behov er stikkord når vi starter en Design Sprint. Første aktivitet er en kick-off workshop med hele teamet, der målet er å bli kjent, utforske scope og stake ut en felles retning. For; hva er egentlig suksesskriteriene for en god løsning? Hva skal sluttresultatet måles på?

Videre utforsker vi temaet innsikt. Hva vet dere fra før? Hva trenger dere å finne ut mer om? Kanskje vet du bare at du skal lage noe, uten å vite hva dette "noe" er, kanskje har du allerede en retning eller et tydelig mål. Dette utforsker vi ved å gjennomføre en "sanity check" av eventuell eksiterende innsikt, før vi supplerer med videre innsiktsarbeid ved behov. God innsikt er gull, for brukeren vet selv best hvor skoen trykker. Slik sikrer vi at løsningen bygges på reelle behov. Vi dypdykker i brukerbehov ved å gjennomføre semi-strukturerte intervju, observasjoner eller innsiktsworkshops med målgruppen deres. Tjenestedesigner strukturerer og oppsummerer funn gjennom reframing og syntetisering. Slik finner vi retning, rammer, unike og felles behov som legger grunnlaget for arbeid i neste fase; konsept & visjon.

Empatien som ligger i å observere sluttbruker har vi sett at er viktig. Når man starter et prosjekt ser man typisk for seg en idé eller en ressurs. Men det som er viktig for en lærer, er ikke nødvendigvis det samme som en elev. Vi har for eksempel opplevd at prosessen gav et annet resultat enn forventet. Det sier noe om verdien av innsikt, og at man ikke ser hele mulighetsrommet selv.

-Ellen Glimstad, Fagbokforlaget

Bergen
C. Sundts gate 17-19
5004
Kontaktperson
Jonny Klemetsen
Oslo
Universitetsgata 2
0164
Kontaktperson
Haakon Skramstad
Trondheim
Olav Tryggvasons gt. 40
7011
Kontaktperson
Nadeem Qureshi