Innsiktsarbeid - Vil du ta bedre beslutninger?
Av Trine Aa. Tolfsby og Cecilie Haug
Publisert 12.12.2022
For å utvikle brukerorienterte, unike og lønnsomme tjenester er det essensielt med innsikt om brukernes behov. Samtidig er det viktig å utvikle verdiforslag i tråd med selskapets strategi, de interne styrkene og mulighetene, trendene i markedet og konkurrentenes utvikling.
Vi kan bistå med å innhente innsikt, enten som del av en designsprint, videreutvikling av en tjeneste eller eksempelvis ved oppstart av et nytt selskap.
Slik kan en innsiktsreise med oss se ut:
Steg 1. OPPSTART
- Enes om målet for innsiktsarbeidet
- Kartlegge hvilken innsikt vi alt har.
- Hvilken ny innsikt trenger vi?
- Hvem er målgruppen?
- Hvem er de ulike stakeholderne?
Steg 2. VALG AV METODE
- Definere utvalget vi trenger
- Velge hensiktsmessig metode for innsiktstarbeidet
- Spørreskjema
- Samtaleguide
![](https://cdn.sanity.io/images/pj4buh1l/production/a6ec269138c3124cde7c513efbb389734fb2ab10-1065x811.png?fp-x=0.5&fp-y=0.5&w=300&h=300&q=100&fit=crop&crop=focalpoint&auto=format)
Steg 3. DATAINNHENTING
- Dokumentasjon
- Booke samtaler
- Gjennomføre intervju/observasjon/workshops
- Akkumulering, referat og rapport
Steg 4. RAPPORTERING OG PRESENTASJON
- Presentasjon med nøkkelfunn
- Diskutere veien videre