Fagdag i april - Hackaton

Av Ricki Sickenger

Publisert 28.04.2022

Denne fagdagen hadde vi en intern hackathon.

En Hackathon er et fristed der vi kan hacke sammen en prototype for å teste en hypotese. Prototypen kan være kode-basert, men kan også like gjerne være en fysisk prototype av papp og tape.

Denne dagen øvde vi oss på å teste idéer. Dagen var basert delvis på tradisjonelle hackathons, men også på den årlige Gamejam tradisjonen, der man skal lage et spill på 48 timer.

Å lage et fungerende spill på 48 timer er noe de færreste får til, men når man har vært med nok gamejams eller hackathons, så begynner man å få en god magefølelse for hva som er det essensielle i en idé, og hva som kan skrelles vekk for å teste ut konseptet og komme i mål.

Denne egenskapen er gull verdt i en tid der ressurser og tid er mangelvare. Man kan sette av minimalt med tid for å teste en hypotese istedenfor den tradisjonelle feilen med å utvikle hele systemet før man innser at den ikke hadde livets rett.

Temaet for dagen var "Bærekraftig digitalisering".

Fagdagen ble godt mottatt, og det kom mange spennende og bærekraftige idéer fra gruppene i løpet av dagen.

ARRANGØRER AV FAGDAGEN