Ricki Sickenger



+47 913 44 457

ricki.sickenger@sonat.no


Ricki er en dreven utvikler som har vært innom alt fra spillutvikling og AR/VR, til forsikring, shipping, og mediabransjen. Han trives både på backend og frontend. Ricki er stort sett å finne i rollen som systemutvikler, men har også erfaring med arkitekturplanlegging og prosjektledelse.

Ricki begynte å programmere på Commodore 64 på 80-tallet, og jobbet i 10 år som spillutvikler etter endt utdanning. Det resulterte i Darkfall Online, en MMO som kom ut i 2009. Nå dyrker han spill-lidenskapen ved å lage spill på fritiden. Ellers bruker han fritiden på fjellturer, kajakk, vektløfting, og familien som består av kone, 3 barn og hund.

Ricki har vært med i Sonat siden begynnelsen, og valgte Sonat for å være med å utvikle et selskap han og andre kunne trives i.


Min ekspertise

Systemutvikling, spillutvikling og frontend. Java, c#, Unity3D, Javscript, React, Golang m.fl.




  • ARTIKKEL

    Bli bedre kjent med Ricki Sickenger

    Det viktigste for oss er folkene våre. I "Bli bedre kjent" gir vi deg et innblikk i vår lidenskap for faget vårt, vår hverdag og hvorfor vi trives så godt sammen i Sonat. God lesning!

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Fagdag – Maskinlæring

    Formålet med dagen var tre delt; Skape foreståelse av hva Maskinlæring er, når man kan bruke Maskinlæring og ikke minst når skal man ikke bruke Maskinlæring.

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Fagdag – User Interfaces

    Tradisjonen tro så ble det holdt en fagdag i mars om user interface. Dagen var planlagt over lang tid av Ricki, Tobias og Øyvind. Dagen var lagt til Radisson Bryggen. Programmet var tett pakket og tempoet stort.

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Battleship workshop

    Årets første Javabin møte ble arrangert i Sonat sine lokaler.

    Lars Aaberg og Ricki Sickenger fra Sonat Consulting har utviklet en Battlehip-workshop og stod som arrangør for konkurransen denne kvelden. Vi delte oss inn i grupper og programmerte battelship-bots. Senere på kvelden lot vi disse konkurrere og kåret beste bot.

    Vi startet med en kjapp gjennomgang men vi hadde litt påfyll av mat og drikke.

    Lars og Ricki hadde beskrevet workshopen på følgende måte:

    This is a workshop for competitive coders.

    In the battleship competition, each team will create a battleship player bot. Each bot will compete in a Battleships competition, where the goal is, without mercy, to sink the opponents ships and subs. Behold, for there is honor and glory (and a prize) for the winners, and nothing for the losers.

    We will provide the Battleships server. All communication with the bots happens through a well defined Web Sockets API.

    Each team chooses their programming language. The only requirement is that it is able to use Web Sockets. We will provide working, but very dumb, template-bots programmed with Java, C# and Javascript. These can be used as inspiration or starting point.

    The aim of this workshop is to gain experience with websockets and ai/strategy thinking in a fun and competitive environment. The workshop ends with a realtime battle-of-the-bots championship with one bot declared as the winner.

    So if you feel like kicking ass and chewing bubble gum, but you’re all out of gum: Team up with a couple of colleagues or friends, and use your coding foo to kick that ass! It’s gonna be epic!

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Gamification workshop

    Gamification workshop
    Lær hvordan skape engasjerende brukeropplevelser med gamification

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Fagdag – August

    Milepæl for Sonat Consulting

    Fredag 25. august arrangerte vi fagdag med to parallelle sesjoner. Dette representerer en milepæl for oss i Sonat Consulting AS da det er første gang vi gjør dette.

    Vi startet dagen med en felles gjennomgang på drift i selskapet før vi gikk til de ulike sesjonene.

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Fagdag – ELM og Databricks

    Dagens fagdag hadde to spor hvor vi kunne velge hvilket som var mest interessant. Sport 1 handlet om det funksjonelle språket ELM og spor 2 samlet de som ønsket å lære mer om Databricks.

    Les mer
  • ARTIKKEL

    Fagdag – AI og Maskinlæring

    Første fagdag etter ferien var viet til to parallelle sesjoner. Den første sesjonen handlet om de grunnleggende teknikkene i maskinlæring og det andre sporet var for de viderekommende og to for seg bruk av AI ifm planleggingsprosesser.


    Sesjon 1 (Introduksjon til ML)
    Sesjon 2 (Planning AI)

    Les mer