Ricki Sickenger
+47 913 44 457
ricki.sickenger@sonat.no
Ricki er en dreven utvikler som har vært innom alt fra spillutvikling og AR/VR, til forsikring, shipping, og mediabransjen. Han trives både på backend og frontend. Ricki er stort sett å finne i rollen som systemutvikler, men har også erfaring med arkitekturplanlegging og prosjektledelse.
Ricki begynte å programmere på Commodore 64 på 80-tallet, og jobbet i 10 år som spillutvikler etter endt utdanning. Det resulterte i Darkfall Online, en MMO som kom ut i 2009. Nå dyrker han spill-lidenskapen ved å lage spill på fritiden. Ellers bruker han fritiden på fjellturer, kajakk, vektløfting, og familien som består av kone, 3 barn og hund.
Ricki har vært med i Sonat siden begynnelsen, og valgte Sonat for å være med å utvikle et selskap han og andre kunne trives i.
Min ekspertise
Systemutvikling, spillutvikling og frontend. Java, c#, Unity3D, Javscript, React, Golang m.fl.
ARTIKKEL
Moderne Retro - utvikling på Commodore 64
Hør på Ricki Sickenger fortelle om hvordan moderne spillutvikling på retro maskinen Commodore 64.
ARTIKKEL
Fagdag i april - Hackaton
Tradisjonen tro satt vi av en hel arbeidsdag til en fagdag i april. Tema var Hackaton og dagen ble ledet av Ricki Sickenger og Pål Trefall.
ARTIKKEL
Fagdag i mai - Rust og Fasilitering
Så var vi neste tilbake for fullt med fagdagkonseptet vårt. Tema var Rust og Fasilitering av Workshops. Vi valgte å dele oss inn i grupper rundt om i byen slik at vi klarte å overholde smittevernhensynet. Det gikk meget bra og avslutningen i sol på terrassen i Grieggården har vi sett frem til i måneder.
ARTIKKEL
Gamification workshop
Gamification workshop
Lær hvordan skape engasjerende brukeropplevelser med gamificationARTIKKEL
Battleship workshop
Årets første Javabin møte ble arrangert i Sonat sine lokaler.
Lars Aaberg og Ricki Sickenger fra Sonat Consulting har utviklet en Battlehip-workshop og stod som arrangør for konkurransen denne kvelden. Vi delte oss inn i grupper og programmerte battelship-bots. Senere på kvelden lot vi disse konkurrere og kåret beste bot.
Vi startet med en kjapp gjennomgang men vi hadde litt påfyll av mat og drikke.
Lars og Ricki hadde beskrevet workshopen på følgende måte:
This is a workshop for competitive coders.
In the battleship competition, each team will create a battleship player bot. Each bot will compete in a Battleships competition, where the goal is, without mercy, to sink the opponents ships and subs. Behold, for there is honor and glory (and a prize) for the winners, and nothing for the losers.
We will provide the Battleships server. All communication with the bots happens through a well defined Web Sockets API.
Each team chooses their programming language. The only requirement is that it is able to use Web Sockets. We will provide working, but very dumb, template-bots programmed with Java, C# and Javascript. These can be used as inspiration or starting point.
The aim of this workshop is to gain experience with websockets and ai/strategy thinking in a fun and competitive environment. The workshop ends with a realtime battle-of-the-bots championship with one bot declared as the winner.
So if you feel like kicking ass and chewing bubble gum, but you’re all out of gum: Team up with a couple of colleagues or friends, and use your coding foo to kick that ass! It’s gonna be epic!