Lars Aaberg
+47 458 51 242
lars.aaberg@sonat.no
Lars Aaberg er konsulent i Sonat og har vært med siden oppstarten i 2012. Han har de siste årene jobbet som løsningsarkitekt og utvikler for flere av Norges mest innovative bankprosjekter. Han er opptatt av å gjøre komplisert spaghettiarkitektur enkelt, og setter en ære i å designe systemer som er robuste, med god overvåking og lette å vedlikeholde.
Det var ikke alltid gitt at Lars skulle jobbe med IT, da han er utdannet elektroingeniør. I stedet endte Lars opp med å utvikle hipster bankprosjekter, og har på mystisk vis gjennom karrieren blitt utvikleren i Bergen med flest Github stjerner.
Lars har valgt sonat fordi de alltid har det gøy på sosiale arrangementer, og fordi de prioriterer faglig utvikling.
Min ekspertise
Systemarkitektur, skyarkitektur og systemutvikling
Stor oppslutning om oktoberfagdag i Bergen
Oktober fagdagen var av det omfattende slaget. Det er også første fagdag hvor vi var delt i 2 fagspor i Bergen + 1 fagspor på Voss. Temaene var spennende med Svelte, Event sourcing og Maskinlæring. Som vanlig var det foredragsholderne som lærte mest siden en fagdag krever gode forberedelser.
Sensommer fagdag i Bergen
Vi har gjennom snart 10 år nå arrangert fagdager og det har utviklet seg til å bli en dag med flere tema. Nå er vi i gang igjen for fullt i Grieggården med over 40 deltagere på dagens fagdag som inneholdt 2 spor: Teambygging og Relasjonelle ferdigheter for konsulenter.
Årets første fagdag
Den første fagdagen i 2022 ble arrangert av Lars Aaberg. Temaet var Infrastructure-as-code med Azure. Lars har lang erfaring med Microsoft Azure og arkitekturplanlegging fra oppdrag i Sparebanken Vest, Sbanken og Elaway.
Battle of Code
Battle of Code
Hvem er din Code Master?
Målgruppe:
• Avdelingsledere
• Teamleder
• Programvareutviklere
• KonsulenterBattleship workshop
Årets første Javabin møte ble arrangert i Sonat sine lokaler.
Lars Aaberg og Ricki Sickenger fra Sonat Consulting har utviklet en Battlehip-workshop og stod som arrangør for konkurransen denne kvelden. Vi delte oss inn i grupper og programmerte battelship-bots. Senere på kvelden lot vi disse konkurrere og kåret beste bot.
Vi startet med en kjapp gjennomgang men vi hadde litt påfyll av mat og drikke.
Lars og Ricki hadde beskrevet workshopen på følgende måte:
This is a workshop for competitive coders.
In the battleship competition, each team will create a battleship player bot. Each bot will compete in a Battleships competition, where the goal is, without mercy, to sink the opponents ships and subs. Behold, for there is honor and glory (and a prize) for the winners, and nothing for the losers.
We will provide the Battleships server. All communication with the bots happens through a well defined Web Sockets API.
Each team chooses their programming language. The only requirement is that it is able to use Web Sockets. We will provide working, but very dumb, template-bots programmed with Java, C# and Javascript. These can be used as inspiration or starting point.
The aim of this workshop is to gain experience with websockets and ai/strategy thinking in a fun and competitive environment. The workshop ends with a realtime battle-of-the-bots championship with one bot declared as the winner.
So if you feel like kicking ass and chewing bubble gum, but you’re all out of gum: Team up with a couple of colleagues or friends, and use your coding foo to kick that ass! It’s gonna be epic!