Hero

Hvordan forbedre det som allerede er bra?

Publisert 09.12.2022

For litt over to år siden kom vi inn i Sonat her i Oslo. Selskapet hadde eksistert et par år, og nå var det vår jobb å styre det videre. Vi hadde det i utgangspunktet bra, med gode inntekter og nok oppdrag for konsulentene våre. Men vi manglet en solid og engasjerende strategi. Vil ønsket vi å bli bedre både til å bygge en god arbeidsplass og til å møte våre kunders behov og ta større del i deres innovasjonsreise.

Vi tok først tak i vår interne strategi, gjennom å engasjere konsulentene, før vi rettet blikket utover. Våre forretningsutviklere innhentet innsikt om markedet, våre interne ressurser, vår visjon og mål og aller viktigst kunders behov og ønsker. Selv om vi hadde det godt, lot vi ny innsikt endre måten vi jobbet på. Det har vist seg å være en god forretningsidé. Gikk du glipp av vårt webinar? Da kan du se det her, eller lese om temaet i denne artikkelen.

Hvor startet vi?

For å legge en god strategi, trengte vi at denne hadde utspring i våre verdier og vår kultur. Så det var der vi startet, verdiene våre måtte kartlegges, og ble hentet på grunnlag av alle våre personlige verdier, akkumulert til de viktigste verdiene for oss som en gruppe. Vi dypdykket i verdienes betydning og la prinsipper til grunn for våre aktiviteter for selskapet. Det er ikke viktig for oss at alle ordene huskes, men betydningen av dem skal man kjenne igjen når man jobber med oss, eller er en av oss.

Nysgjerrighet som en verdi.

En av våre verdier er nysgjerrighet, dette fordi vi vet hvor viktig det for innovasjon og fordi vi som gjeng er av den nysgjerrige sorten. Når man er ekspert på noe, eller har lang erfaring, vet man mye, men man trenger ofte hjelp for å se verden på en ny måte. Vi følte på at verden har endret seg og salgsmetoden vår ikke ikke traff like godt som den hadde gjort før. Vi ønsket derfor å hente inn innsikt for å kunne rigge om måten vi jobber med salg på. Vi hadde egne ressurser, men ønsket også friske øyne. Vi hyret inn en forretningsutvikler, med ulik bakgrunn fra vår egen ressurs. Først definerte vi oppgaven, metodene for innsiktsinnhenting som vi mente var best egnet. Så kikket vi på utvalg, hvem trengte vi innsikt fra? Vi kjørte workshops, dybdeintervju og skrivebordsundersøkelser. Hypoteser ble satt opp, testet og åpnet for ny innsikt.

Innsikt, har vi ikke det?

Når man er ekspert på noe, eller har lang erfaring, vet man mye, men vet man alt? Vi følte på at verden har endret seg og salgstrakten vår ikke helt er hva det den en gang var. Vi ønsket derfor å hente inn innsikt for å kunne rigge om måten vi jobber med salg på. Vi hadde egne ressurser, men ønsket også friske øyne. Vi hyret inn en forretningsutvikler, med ulik bakgrunn fra vår egen ressurs. Først definerte vi oppgaven, metodene for innsiktsinnhenting som vi mente var best egnet. Så kikket vi på utvalg, hvem trengte vi innsikt fra? Vi kjørte workshops, dybdeintervju og skrivebordsundersøkelser. Hypoteser ble satt opp, testet og åpnet for ny innsikt.

Hvordan dra nytte av innsikten?

Det er viktig å involvere seg i innsiktsarbeidet og bli oppdatert underveis. Å endre holdning og tro på innsikt, er krevende for mennesker, det er derfor viktig å involvere, lytte til og la informasjon modnes. Våre forretningsutviklere vet at det er en salgsjobb involvert, også i å hente inn og fremlegge innsikt, om den skal ha verdi for et selskap. Å utforske nye initiativer, trenger å være i tråd med selskapets mulighet til å levere. Å bygge luftslott er ingen god forretningsidé.

Salg av virkelig nytte

Å være selger har et ufortjent dårlig rykte, vi er alle selgere og markedsførere, men de fleste liker ikke å tenke at de er det. Vi er derfor opptatt å sikre at det vi selger virkelig er til nytte for kundene våre. Det skal være en ekte transaksjon av verdi.

Innsikten vi har fått har endret måten vi rigger vårt salg på, vi forkaster ikke "gamlemetoden", men vi legger til et aspekt som møter kundene der de er i dag og dekker det behovet de selv opplever å ha. Vi skreddersyr selvsagt for hver enkelt kunde, og man skal være trygg på at verktøykassa vår består av det du i utgangspunktet har behov for. Den beste løsningen for deg finner vi ut av sammen.

Hvordan kan jeg oppnå det samme?

Vi har utarbeidet et sett med korte konsepter hvorav dere kan teste oss ut.

Vi har satt opp en ramme, slik at du skal ha en trygghet i hvor veien går sammen med oss,

vi er opptatt av å forventningsavklare, slik at vi sikrer et godt resultat for dere.

Du kan her lese mer om Innsiktsarbeid, Tjeneste og produktutvikling

Ta kontakt for mer informasjon og tilbud, det er helt uforpliktende!
Bergen
C. Sundts gate 17-19
5004
Kontaktperson
Jonny Klemetsen
Oslo
Universitetsgata 2
0164
Kontaktperson
Haakon Skramstad
Trondheim
Olav Tryggvasons gt. 40
7011
Kontaktperson
Nadeem Qureshi