Hvordan drive tjeneste og produktutvikling?
Av Trine Aa. Tolfsby og Cecilie Haug
Hvordan lykkes du med digital tjeneste- og produktutvikling, med god product-market-fit? Vi kan bistå med å definere, designe og utvikle digitale produkter og tjenester. Vi er opptatt av å utvikle brukerorienterte produkter og tjenester. I praksis benytter vi Design Thinking-metodikk, The Lean Product Process og smidig utvikling for å skape digitale tjenester og produkter som setter mennesker sine behov i sentrum.
Vi setter sammen et tverrfaglig team av forretningsutviklere og utviklere som kan jobbe integrert med et team hos kunden. Sonat kan lede gjennomføringen av prosessen, fra idé til utviklet MVP. Etter lansering kan teamet bistå med drift og videreutvikling av det digitale initiativet gjennom smidig utvikling.
Dette er reisen vi anbefaler:
Steg 1. INNSIKT
- KickOff / Workshop
- Stakeholders, rammevilkår og mål
- Brukerinnsikt, lære om og forstå brukerne/kunden
Steg 2. DEFINERING AV PROBLEMET VI SKAL LØSE
- Definere problemstilling basert på brukerinnsikt
- Hypotese
Steg 3. IDEGENERERING
- workshop
- nye konsepter
- personas, kundereise mm.
- prioritering/utvelgelse
Steg 4. PROTOTYPING
- lage prototyper av en eller flere løsninger
- finne feil fort, og lære effektivt
Steg 5. TESTING
- burkerteste prototypen
- evaluere og forbedre
- scope av funn
Steg 7. Tech sjekk
- eksisterende system/teknologi
- gjennomgang av teknisk gjeld og kultur
- oversikt over utfordringer og muligheter
Steg 8. MVP
- lage en MVP (minimum viable product)
- teste, evaluere og forbedre